- Skogsskötsel
Rätt vägunderhåll lönar sig
Välskötta skogsbilvägar är grunden för ett lönsamt, effektivt och hållbart skogsbruk. Här delar Per Nordahl, vägexpert på Billerud, med sig av sina bästa råd om hur du håller dina vägar i bra skick.

– Vatten är den absolut största boven när det kommer till skogsbilvägar. Om vägen är dåligt dränerad samlas vatten på ytan, vilket snabbt bryter ner både ytskiktet och vägkroppen, säger Per Nordahl.
Lutningen är viktig
Rätt tvärfall, alltså vägens lutning i sidled, är en av de viktigaste faktorerna för en vägs hållbarhet. Tvärfallet kan skapas genom bombering (vägen är högst på mitten och lutar åt båda sidor) eller skevning (vägen lutar åt ena sidan, till exempel i en kurva). Syftet är att regnvatten ska rinna bort från körbanan och ner i dikena vid sidan av vägen.
Ett tvärfall på cirka 3–5 procent ger normalt god avrinning. Om vägen är för plan och vattnet blir stående, är det klokt att anlita en väghyvel för att forma om vägbanan.
Vegetationsröjning längs vägkanterna och rensning av diken är nästa viktiga steg för att bibehålla dräneringen. Genom att hålla dikena öppna kan vattnet rinna undan som det ska, vilket minskar risken för stående vatten och frostskador.
– Håller du vägen i bra skick behöver du inte lägga ner stora insatser varje år. Men planeras en avverkning där vägen ska användas av tunga fordon är det viktigt att se över eventuella förberedelser, och att återställa vägen efteråt så att både tvärfall och bärighet bevaras, säger Per Nordahl.
Om du har flera vägar på fastigheten är det smart att prioritera underhållet.
– Lägg mest omsorg på genomfartsvägar och stamvägar. Mindre stickvägar kan ses över mer sällan, men glöm inte att hålla dem i grundläggande skick för att undvika oväntade kostnader, säger Per Nordahl.
Vanliga misstag
Det vanligaste misstaget bland skogsägare är att vägarna förfaller på grund av uteblivet underhåll.
– Går det för lång tid kan du behöva göra betydligt större insatser än vad som annars hade krävts. Du kan till exempel tvingas ta in en grävmaskin i stället för en hyvel för att återställa vägens lutning, förklarar Per Nordahl.
Ett annat vanligt fel är att bärlagret läggs för tunt, vilket gör vägen sårbar för både väder och belastning.
– Bärlagret måste anpassas efter underlaget. En tumregel är att lagertjockleken alltid ska vara 2,5–3 gånger större än största stenstorleken i lagret. Ett bärlager på 0–35 mm bör alltså vara minst 100 mm tjockt, säger Per Nordahl.
Ett förändrat klimat kan ge fler extrema väderhändelser, som ihållande regn, och längre perioder med tjällossning. Det ställer högre krav på dräneringen.
– Se till att vägdikena fyller sin funktion och att du har rätt dimension på trummorna, säger Per Nordahl.
Små insatser ger stora vinster
Sammanfattningsvis handlar bra vägunderhåll mer om framförhållning än om stora investeringar. En väg med rätt tvärfall, öppna diken och röjd vegetation håller längre, är säkrare att köra på och kostar mindre att underhålla.
– Det är helt enkelt billigare att underhålla än att laga, avslutar Per Nordahl.