Nyhet
8 feb 2022, 14:25 CET

Vägen till en god investering

Att anlägga en skogsbilväg på sin fastighet är en långsiktig satsning som gör skillnad i många år framåt. Men byggprocessen är lång och kan påskyndas av noggrann planering.

Bärkraftiga och fungerande skogsbilvägar underlättar arbetet på skogsfastigheten och ökar dess värde, men att anlägga ny väg kräver en hel del förberedelser. Hur ska vägens sträckning se ut? Vilket område betjänas, kan fler fastighetsägare beröras, finns risk att stöta på vattendrag eller naturvärden längs vägen?
– Den som funderar på att anlägga en väg bör vara ute i god tid, vara beredd att satsa både tid och pengar och tänka genom saken noga, säger Olof Djus, som är vägansvarig i Dalarna, Hälsingland och Jämtland för Billerud. Att utgå från en uppdaterad skogsbruksplan är ett bra sätt att börja på planeringen. En ny väg kostar relativt mycket och det lönar sig att göra ett gediget arbete från början. Vägen ska underhållas, exempelvis hyvlas och en budgetvariant blir mer kostsam i längden.

Värd sitt pris

En stabil skogsbilväg ökar värdet på skogsfastigheten. Investeringen ska jämföras med volymen virke som ska skotas ut och kostnaden för det. Att transportera virke med skotare i terräng förbrukar i jämförelse med skogvägsbil 50 gånger så mycket energi i bränsleåtgång. Det är alltså mycket dyrare att köra virke långa sträckor på skotare än på väg, varför avståndet till avverkningsplatsen är av största betydelse.

Tillgänglighet underlättar även skogsskötsel och inte minst är en farbar väg viktig ur säkerhetssynpunkt. Att räddningstjänsten snabbt kan vara på plats, exempelvis vid brand eller personskada, kan bokstavligen vara livsviktigt.
─ Att säga hur mycket en ny väg kostar är i princip omöjligt utan att väga in de unika förutsättningar som gäller för varje plats. Det är många olika parametrar som spelar in. Men med tanke på hur många värdefulla aspekter vägen tillför, skulle jag säga att det på lång sikt alltid är en god investering att anlägga väg, säger Olof.

Från planeringsstadiet tills dess att en ny väg är färdig kan det ta flera år. Med all säkerhet tar det minst ett år, då den schaktade terassen – markytan som vägen byggs på – måste ligga minst en vinter, sedan justeras och grusas först året efter. Att ordna vägtrummor, diken och andra delar av vägens avvattningssystem är också tidskrävande, men helt nödvändiga insatser. Vatten är vägens värsta fiende och ju torrare marken kan bli desto bättre.

Olof poängterar att vikten av att ha en välgjord och stabil väg på sin skogsfastighet faktiskt har ökat med tiden.
─ Virkestransporterna blir tyngre och ska kunna rulla på skogsvägarna året runt nu för tiden. Förr var vi bönder på sommaren och avverkade på vintern, men nu är ruljangsen igång 12 månader om året, även i väta och kärvt klimat, säger Olof.

Fler artiklar om vägar

 

Läs mer

Nyhet
13 maj 2025

100 procent fossilfritt

När ett träd avverkas tas alla delar till vara. Virket blir till byggmaterial i första hand och sedan massaved. Grenar, toppar och bark omvandlas...
Nyhet
22 apr 2025

Lyckas med föryngringen i ett tuffare klimat

Att lyckas med föryngringen är avgörande för framtidens skogar. Trots utmaningar som torka, klimatförändringar och försämrade återväxtresultat...
Nyhet
15 apr 2025

Vårstäda i skogen

Våren är den perfekta tiden för att städa i skogen. Genom att rensa bort skräp bidrar du till en säkrare och mer trivsam miljö för både djur och...