Nyhet
9 nov 2023, 13:58 CET

Nu testas tusenfotingen

Gråmulet höstväder, någon enstaka plusgrad, blöt mark och stora mängder snöblandat regn. Under dessa förhållanden testkördes Centipede hos två skogsägare där Billerud bedriver skogsbruk.

John Samuelsson och Kurt Zetterberg.

Utvecklingsarbetet med skogsmaskinen Centipede befinner sig i en testfas där maskinen provkörs av samtliga åtta skogsbolag som deltar i projektet. Nu har turen kommit till Billerud där John Samuelsson ansvarar för genomförandet av testkörningarna. John arbetar med verksamhetsutveckling på Billerud och sitter i referensgruppen för Centipede. Testförare är Kurt Zetterberg och Erik Engstrand, två av Billeruds entreprenörer som genomgått en utbildning för att få köra Centipede.

För att den tre veckor långa testperioden ska maximeras körs skotaren i skift på två skilda avverkningstrakter, i Tierp och Årsunda.
– Trakterna har olika karaktär vilket är meningen så att vi får testa Centipede på flera typer av markförhållanden. I Tierp är det lågmark med svag bärighet, här ska virket köras ut från före detta åkermark och i Årsunda är det normal skogsmark av mer genomsnittlig karaktär. Det gör att vi kan testa hur mångsidig maskinen är, säger John.

I Tierp skapade de stora regnmängderna tuffa förhållanden.
– Marken var redan mättad och med en vanlig maskin hade det inte gått att köra under dessa förutsättningar, säger John. Men med den här går det att få ut virket, fast vi kan inte köra fulla lass hela tiden.

Att utveckla en maskin som är skonsam för marken och inte orsakar körskador är ett av projektets huvudmål.
– Centipede går på gummiband och den har en fantastisk bärighet vilket skapar möjligheter till skotning större delar av året. Den är mindre väderkänslig jämfört med en traditionell skotare som går på hjul.

Centipede provkörs i Tierp.

Andra mål för projektet är att utveckla en skogsmaskin som kan köras i högre hastighet, har låg bränsleförbrukning och en god förarmiljö.
– Förarna har återkopplat att de gillar att köra maskinen och att den är trevlig. Det är positivt att komma åt marker som man vanligtvis inte når. Den går även relativt snabbt jämfört med en vanlig maskin och har en vettig förarmiljö.

Vid årsskiftet ska alla fälttester vara genomförda och därefter ska projektet utvärderas av Komatsu och skogsbolagen. John Samuelsson bedömer att erfarenheterna av själva maskinen är goda. Troligtvis blir det en ekonomisk fråga som fäller avgörandet om Centipede kommer att serietillverkas.
– Maskinen måste kunna produceras på ett konkurrenskraftigt sätt. Men man ska inte glömma att det även finns ett värde för skogsindustrin och samhället att utveckla skogsmaskiner som har lägre miljöpåverkan och gynnar ett hållbart skogsbruk, säger John och fortsätter:
– Oavsett var det landar tycker jag att det är ett intressant initiativ och positivt att skogsbranschen driver ett gemensamt utvecklingsprojekt.

Mer information:
Om projektet Centipede
Nya skogsmaskinen Centipede på väg, april 2022
Billerud deltar i utvecklingen av skonsam skogsmaskin, februari 2019

Kort om Centipede

  • Centipede är byggd för att reducera risken för markskador, öka transporthastigheten samt minska helkroppsvibrationerna för föraren.
  • Maskinen har ett nyutvecklat bandsystem för skogsbruk med en stor understödsyta mot marken.
  • Maskinen har ett helfjädrat chassi som hanterar markens ojämnheter, vilket medför att maskinens hastighet kan ökas markant utan att vibrationerna gör det.
  • Komatu Forests simuleringar visar att bränsleförbrukningen minskas med upp till 15 procent i mjuk terräng jämfört med andra skogsmaskiner.

Läs mer

Nyhet
31 jan 2024

Bästa tipsen inför skogsdeklarationen

Deklarationstider står för dörren. Redan den 12 februari finns kostnadsränta att spara för den som väntar en större kvarskatt.
Nyhet
31 jan 2024

Extrem kyla utmanande för skogsbruket

Vinterns tjäle skapar fina förutsättningar för skogsbruk samtidigt som kyla och snö kan vara besvärligt för den som ska arbeta i skogen.
Nyhet
6 dec 2023

Isen skapar nya vägar

En anlagd isväg öppnar nya möjligheter för tunga transporter på vintern.