• Mat och Dryck

Framtidens förpackningar för socker och mjöl

Vi söker ständigt nya sätt att utmana konventionella metoder för förpackning av torrvaror. Därför gav vi NINE i uppdrag att studera marknaden och ta reda på vad vi skulle inrikta oss på – var det skulle göra störst skillnad. De identifierade sex spännande utvecklingsområden med utgångspunkt i aktuella trender på marknaden och kundinsikter. Framtiden är mycket närmare än du kanske tror.

Ta en titt.

Vidga kundupplevelsen
Förädla socker till nya former, storlekar och smaker för att flytta det från köksskåpet till bordet. Skapa produkter med verkligt designvärde som tilltalar fler sinnen – hörsel, syn, känsel och smak.

Den perfekta kombinationen
Hitta den perfekta kombinationen av smak och förpackning med nya, tilltalande och lättanvända former. Skapa nya marknader genom att bidra med något nytt och spännande i den etablerade branschen för socker och mjöl.

Skapa nya koncept
Placera socker och mjöl i nya sammanhang eller funktioner där de inte har uppmärksammats tidigare. Det här är en möjlighet att göra mjöl och socker till dina bästa matlagningskompanjoner. Varumärkesägare med förpackningslösningar som faktiskt bidrar till tillagnings- eller bakprocessen kommer att stå ut ordentligt.

Från skurk till hjälte
Idag är det många som ser socker och mjöl som hälsorisker. Men socker och mjöl kan fylla en viktig funktion även för hälsomedvetna individer. Förpackningar är kraftfulla kommunikationsmedel. De kan användas för att utbilda och inspirera konsumenter om de positiva fördelar som finns med helt naturliga råmaterial. Förpackningar kan till och med fungera som en effektiv påminnelse som uppmuntrar konsumenter till en naturligare och sundare livsstil.

Enklare vardagslyx
Konsumenter har ett stort behov av att undvika stress i vardagen. Det här utvecklingsområdet går ut på att erbjuda konsumenterna praktisk, men sofistikerad vardagslyx. Tillverkare kan erbjuda förpackningslösningar som är både enkla och smarta utan att kompromissa på förstklassig kvalitet. Varumärkesägare kan i sin tur använda dem för att göra matlagningen ännu enklare.

Fokus på ursprung och äkthet
För de flesta konsumenter är socker och mjöl basvaror av okänt ursprung med okända tillverkningsprocesser. Alltfler konsumenter kräver att få veta varifrån produkterna kommer och vem som tillverkar dem.

Här finns obegränsade möjligheter att låta förpackningen berätta historien bakom produkten. Det är en chans att utnyttja autenticitet för att höja socker- och mjölprodukters status.

Förpackningar som hjältar
Det går att bevisa att förpackningar kan användas för att bidra till en hållbar framtid. Vi är alla medvetna om att matsvinn och matavfall är stora utmaningar. Exempelvis har socker- och mjölförpackningar en benägenhet att läcka, är svåra att återförsluta och kan vara känsliga för fukt.

Genom att skydda innehållet på ett utmärkt sätt kan förpackningar medföra en betydande och positiv inverkan ur ett hållbarhetsperspektiv. Här är det även viktigt att kunna erbjuda konsumenterna smidiga alternativ för kassering, återvinning och återanvändning

Se även

Kraftpapper - Påsar

För att kunna ersätta plastpåsen, måste papperspåsen vara stark, hållbar, ha hög tryckbarhet och vara lämplig för livsmedel.