• Konsument och Lyxvaror
  • Artikel

Jacquart – Modern mosaik

Som en relativt ny aktör inom leden av klassiska champagnehus ville Champagne Jacquart ge förpackningen en modern touch. De nya förpackningarna har ett sofistikerat mosaikmönster som återspeglar Jacquarts mosaik av vingårdar och de olika faserna i produktionen av den ädla drycken.

”Vi testade samtliga premiumkartonger som fanns på marknaden, minst tio olika produkter, och kom fram till att BillerudKorsnäs White gav det allra bästa resultatet. En annan egenskap som var mycket viktig för Jacquart var kartongens vithet. BillerudKorsnäs White hade en vithet som tilltalade champagnehuset och gav den rätta känslan av vit krita.”

”Vi är unga, djärva och brinner för det vi gör”, säger Jacquarts produktchef Alexandra Miclet. Det märks bland annat genom att Jacquart använder designen på sin nya förpackning på flera sätt, bland annat i interiören i företagets nya huvudkontor: Hôtel de Brimont, en herrgård från 1800-talet i centrala Reims. ”Vi har förnyat varumärket samtidigt som vi behåller Jacquarts moderna och djärva profil,” säger Miclet. ”Ett exempel på detta är att den historiska byggnaden Hôtel de Brimont fått en modern interiör”, förklarar hon.

För tre år sedan anlitade Jacquart Parisbyrån People from Design för att få hjälp med att ta fram en ny varumärkesprofil. Syftet var att öka varumärkets exklusivitet och utöka exporten till nya länder. Designbyrån tog fram en förpackning som speglar mosaiken på fasaden på företagets tidigare huvudkontor (som visar de olika stegen i champagnetillverkningen), Jaquarts mosaik av vingårdar samt expertisen bakom blandningen av druvsorter till champagne (Chardonnay, Pinot Meunier och Pinot Noir). Alexandra Miclet föll för idén redan när hon fick se det första utkastet. ”Det var verkligen något nytt i champagnevärlden”, minns hon.

Designen består av ett sofistikerat mönster av vita och färgade rutor med omväxlande positiv och negativ prägling samt olika ytstrukturer – matt, högglans och metallic. Varje cuvée i Mosaïque-sortimentet har sitt eget färgtema – varmt brun för klassiska Brut, rosa för Rosé och silver för Extra Brut -den torraste sorten som innehåller väldigt lite socker. En återkommande färg är ”Chardonnay-grön” namngiven efter den dominerande druvan i champagne. Formgivningen lyfter dessutom fram Jacquarts logo, den allegoriska figuren Fama som rider på den bevingade hästen Pegasus som är hämtad från en skulptur i Tuilerierna i Paris. Jacquart önskade en ren, vit kartong, dels för att den ger ett modernt intryck och dels för att den speglar berggrunden av krita som är så typisk för Champagnedistriktet i Frankrike, där källare har grävts ut i kritan i århundraden. ”Vi är ett varumärke som har sitt ursprung från vingårdarna och från vinodlarna”, förklarar Alexandra Miclet. ”Det vita står för kritan i Champagne-området. Det var viktigt för oss att kartongen verkligen var vit rätt igenom, även i de skurna kanterna på sidorna. Tanken är att den ska se ut som ett block uthugget i krita.”

För att få hjälp med tillverkningen av den nya förpackningen vände sig Alexandra Miclet till TPG Packaging, en leverantör i Malville i västra Frankrike som är specialister på vin- och spritförpackningar. Även om den nya designen såg enkel ut – elegant, modern, lekfull och färgglad – krävdes TPG:s hela expertkunnande, berättar Osvaldo Valente Pires, säljchef på TPG. Kartongen måste klara av att formas utan att gå sönder, och den avancerade processen med tryck, prägling, lackering och skärning kräver hög precision och perfekt passning av färgtrycket. ”Jag måste erkänna att vi var osäkra på om vi skulle klara av det”, berättar han. ”Vi testade samtliga premiumkartonger som fanns på marknaden, minst tio olika produkter, och kom fram till att BillerudKorsnäs White gav det allra bästa resultatet. En annan egenskap som var mycket viktig för Jacquart var kartongens vithet. BillerudKorsnäs White hade en vithet som tilltalade champagnehuset och gav den rätta känslan av vit krita.” Han tillägger att han även var nöjd med strukturen. ”Det handlar inte så mycket om kartongens tjocklek som om strukturen, hur den är uppbyggd och hur fibrerna reagerar”, säger han. ”BillerudKorsnäs White har en intressant inre struktur och utsidan är tillräckligt slät för att ytbehandlingen ska bli bra.”

Under projektet bidrog Christophe Delrive, End User Manager, BillerudKorsnäs Frankrike, Belgien och Spanien, med teknisk support. ”Jag är mycket nöjd med slutresultatet”, säger han. ”TPG Packaging, BillerudKorsnäs och Champagne Jacquart har skapat en fantastisk lyxdryckesförpackning som visar vad man kan åstadkomma med vår kartong.” 

Resultatet? Bländvita lådor prydda med färgglada och virvlande mosaikdetaljer – eller vågar man säga bubblande? Inledningsvis är förpackningen avsedd för 75 cl flaskor, men så småningom kommer Jacquart även att lansera en magnumvariant. ”Vi ville förmedla idén om ett champagnehus som vågar lite mer och går lite vid sidan av”, säger Alexandra Miclet. ”Som är nutida, fräscht och framför allt elegant.” Och festligt – som den ädla drycken själv.

Se även

Carton Solutions

Vi tillhandahåller idéer om förpackningsdesign och processer – specialistkunskap som gör varumärkesförpackningar till något utöver det vanliga.

Kommunikation genom förpackningar

På designbyrån NINE, som ingår i BillerudKorsnäskoncernen, tar man förpackningar på största allvar.