• Hälsovård och Hygien

Naturlig skönhet och hälsa à la Provence

Du känner igen en perfekt kombination när du ser den. Korsnäs White och L’Occitane ser ut att vara tvillingsjälar: båda omges av samma aura av äkthet.

"Det är inom detta område som vårt varumärke verkligen får sin mening och uppfyller sitt syfte. Vårt företags framgång utgår från att vi alltid stått fast vid respektfulla och genuina värden", säger Pascale Baussan.

Det är lätt att tycka om ett företag som L’Occitane, därför att deras produkter fokuserar på välmående, hälsa och »feel-good«. Därför att de är värdedrivna och står för höga etiska värden, rättvisa och för goda syften. Och därför att deras produkter för fram de färger och dofter som fångar den verkliga själen i Provence.

Allt började i blygsam skala 1976. Vid 23 års ålder köpte Olivier Baussan en destilleringsapparat för att utvinna essentiella oljor. Han tillverkade tvål, badskum och schampo i sitt garage och använde oljorna i produktionen. I början skötte han försäljningen själv och tog hjälp av familjemedlemmar för den grafiska designen och produktetiketter i akvarell.

Naturligt och enkelt
Det som började med lavendel och rosmarin, fortsatte med alla dofter från Provence – citron, kanel, honung, mandel, körsbärsblomma och oliv. Företaget etablerade sig i Manosque och skapade arbetstillfällen lokalt. Det växte och blev en affärsverksamhet med ett distinkt och respekterat varumärke. Även om företaget idag har blivit en koncern som omsätter miljontals Euro, har det aldrig gjort avkall på ursprungliga värden och principer: endast naturliga ingredienser, barnarbete, inga djurförsök, prioritering av lokala leverantörer, kontroll av ursprung samt respekt för mänskliga rättigheter och vår planet.

Tryck på den bruna sidan
Pascale Baussan, syster till grundaren, har arbetat i 20 år med utveckling av förpackningarna, grafisk design och materialval.

"När vi upptäckte förpackningskartongen som tillverkas i Frövi, valde vi den direkt. Genom att trycka på den bruna baksidan förstärkte vi varumärkets image. Kartongen hade en intressant karaktär och tryckegenskaper som gav ett unikt djup i färgåtergivningen. Detta passade perfekt med den bild vi ville ge av företaget. Senare började vi använda baksidan av Korsnäs White för att få ett vitare material och ett bättre samspel med de klara och fräscha färgerna som vi valde för vårt kosmetikasortimenet. Baksidan av BillerudKorsnäs Cartonboard har alltid varit vårt signum".

"L’Occitane är ett företag som tar socialt ansvar, och som brinner för att begränsa miljöpåverkan, både när det gäller produkter och före-tagets verksamhet", fortsätter Pascale Baussan. Valet av förpackningsmaterial följer samma princip. Dessutom hyllas företaget fortfarande av kunderna för den mycket originella förpackningsdesignen. Miljötänkande och attraktiv design fungerar bra tillsammans.

Hjälp till synskadade
Men ambitionen och ansvaret sträcker sig längre än så. Under tidigt 80-tal upptäcker Olivier Baussan sheasmör, som utvinns ur nöten från ett tusen årigt träd i Burkina Faso. Här kallas sheasmöret Kvinnans Guld eftersom bara kvinnor arbetar med det. Det blev en berikande ingrediens i flera produkter från L’Occitane. Redan från början slog Olivier fast principerna för rättvis handel för att hjälpa kvinnorna som producerar sheasmöret. I dag driver stiftelsen Foundation L’Occitane ett frigörelseprogram för kvinnor i Burkina Faso. Tidigt på 90-talet etablerade stiftelsen även ett stödprogram för synskadade. Sedan dess används Braille – punktskrift – på de flesta etiketter, något som många andra företag senare har tagit efter.

Se även

Carton Solutions

Vi tillhandahåller idéer om förpackningsdesign och processer – specialistkunskap som gör varumärkesförpackningar till något utöver det vanliga.

Kommunikation genom förpackningar

På designbyrån NINE, som ingår i BillerudKorsnäskoncernen, tar man förpackningar på största allvar.