• Hälsovård och Hygien

Nivea- Den perfekt matchningen

Nivea är ett i raden av de företag som fått hjälp av det nederländska förpackningsföretaget Schut Packaging att använda BillerudKorsnäs White på ett kreativt sätt.

Schut Packaging är specialiserade på kartong och transparenta förpackningar. Företaget designar 10–12 olika presentförpackningar varje år åt Niveas moderbolag Beiersdorf. De flesta presentförpackningar är gjorda för speciella tillfällen som jul, Fars dag, Mors dag eller Alla hjärtans dag. För sådana tillfällen har Beiersdorf och andra företag länge valt BillerudKorsnäs White 270 g/m2. Paul Witjes, kundansvarig på Schut Packaging, förklarar: "Vi använder vanligtvis den här sortens kartong när vi designar kosmetikaförpackningar. BillerudKorsnäs White är lätt att bearbeta i våra maskiner. Materialet är kraftigt och lätt att vika. Det har en fin ytbeläggning och vit insida, vilket ger ett stilfullt utseende. Det skapar ett intryck av exklusiv kosmetikprodukt." Man kan säga att det var kärlek vid första ögonkastet när Nivea såg den Alla hjärtans dag-ask som Schut Packacking designat åt Beiersdorf. Nivea ville ha en kreativ och funktionell presentförpackning för tre små burkar Nivea Creme, och det var precis vad de fick.

"Alla hjärtans dag handlar ju om kärlek, så vår första tanke var naturligtvis att förpackningen skulle vara hjärtformad – det blev genast en hit", säger Wilbert van Leest, försäljningschef vid Beiersdorf. "Vi har jobbat ihop i ungefär fem år nu. Jag blir alltid glad när jag träffar Paul eftersom han alltid kommer med innovativa idéer."

Beiersdorf var inte de enda som uppskattade designen. Förpackningen nominerades till Pro Carton ECMA Awards 2014 i kategorin skönhet och kosmetik, ett europeiskt pris som delas ut årligen för hållbara förpackningslösningar.

"Presentförpackningen nominerades för sin originalitet med tre Niveaburkar i form av ett hjärta", säger Witjes. "Vi kunde även begränsa materialåtgången och gjorde förpackningen enkel att öppna och stänga. Designen, förpackningsmaterialet och grafiken gör att det går lätt att se vilken Niveaprodukt som finns inuti och att förpackningen är speciellt designad för alla hjärtans dag."

Förra året vann Schut Packaging ECMA:s pris för mest innovativa kartongförpackning för sina pappersclips Deltaclip®. I år förlorade man mot Issey Miyake-parfymen Pleats Please L’Élixir. "När man ger sig in i en tävling vill man naturligtvis vinna", säger Witjes. "Men det är bara en som kan det. Vi är otroligt stolta över att vara det enda nederländska företag som nominerats två år i rad."

Se även

Carton Solutions

Vi tillhandahåller idéer om förpackningsdesign och processer – specialistkunskap som gör varumärkesförpackningar till något utöver det vanliga.

Kommunikation genom förpackningar

På designbyrån NINE, som ingår i BillerudKorsnäskoncernen, tar man förpackningar på största allvar.

Traditionell rätt i modern förpackning

Vad händer när två innovativa matentusiaster utvecklar en ny förpackning till en traditionell tysk delikatess? Rätten får en modern twist.