5 dec 2003, 13:08 CET

Årets friskaste företag!

Årets friskaste företag! Billerud AB Gruvöns bruk är årets friskaste företag. Det blev klart igår när priset delades ut vid en ceremoni på Skansen. Priset är instiftat av Korpen Sveriges motionsidrottsförbund i samarbete med tidningen Dagens Industri. Gruvön vann tävlingen i konkurrens med Landstingsservice Dalarna, Sala- Heby Energi Holding AB och Vägverket Personlig Service Nord. -Det känns väldigt trevligt, framförallt för alla anställda och för våra friskvårdsambassadörer som verkligen är värda en eloge för sin insats, säger Torbjörn Joghed, brukschef på Gruvöns Bruk. Lotta Bergquist, personalchef på Gruvön, Cathe Karlsson (ansvarig för friskvården) samt tre av de tolv friskvårdsambassadörerna var på plats och tog emot priset. Lotta Bergquist var mycket nöjd med den fina utmärkelsen. -Under ett års tid har vi på Gruvön arbetat med vårt friskvårdsprogram. I detta arbete har friskvårdsambassadörer utsetts på i stort sett alla våra avdelningar. Målet med årets arbete har varit att starta ett långsiktigt friskvårdsarbete och bli ett hälsodiplomerat företag. Ett av målen är att sänka sjukfrånvaron. -Sedan projektet startade har vi sänkt sjukfrånvaron med 1,5 procent och i förra veckan blev vi dessutom ett hälsodiplomerat företag, berättar Torbjörn Joghed. Utmärkelsen är en sporre för oss på Gruvön att fortsätta det arbete som påbörjats och ett kvitto på att vi är på väg åt rätt håll vad gäller vårt arbete med friskvård. Gruvön tog hem första platsen både i den större klassen för företag med över 300 anställda och blev dessutom totalvinnare. Juryns motivering lyder: "Billerud AB Gruvöns Bruk visar prov på ett viljeinriktat och strategiskt friskvårdsarbete, vilket är väl förankrat i ledningen. Med hjälp av en integrerad friskvårdsorganisation och i nära samarbete med företagshälsovården bedrivs ett långsiktigt hälsoarbete med högt ställda visioner och mål för de anställdas hälsa, miljö, trivsel och delaktighet." För ytterligare information, kontakta gärna: Lotta Bergquist, Personalchef, tel 0705-23 21 20 Cathe Karlsson, företagssköterska; ansvarig för hälsodiplomeringen, tel 0705-23 05 93 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/05/20031205BIT00460/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/05/20031205BIT00460/wkr0002.pdf