• Mat och Dryck
  • Artikel

Empire - effektiv bioreklam

Snacks har blivit ett självklart inslag i biobesöket och biograferna är en attraktiv reklamplats för varumärkesägarna att synas. Förutom smidig hantering erbjuder förpackningslösningen PortaSnack™ branding, i det här fallet för såväl Empire Cinemas som Robinsons dryck.

”Utförande och tryck andas kvalitet och förhöjer upplevelsen av biobesöket”, säger Gordon MacDonald, Retail Manager vid Empire Cinemas.

Empire Cinemas äger 16 biografer i Storbritannien och deras flaggskepp är legendariska Empire, Leicester Square i London. Det var här man första gången visade film för betalande publik i England i det som då var en varitéteater år 1896. 1928 byggdes den om till biograf och har med jämna mellanrum moderniserats för att passa den rådande biografkulturen. Idag har man åtta salonger, varav en som rymmer 1 300 personer och det är här alla stora premiärer är. Den tekniska utrustningen är ”state of the art”, biografernas Rolls Roys, så vill man se kändisar och en och annan prins är det hit man ska gå.

Bra kvalitet och flyt i hanteringen
I den imponerande foajén har försäljningen av snacks blivit en viktig del och en smidig hantering är ett måste. ”Vi är väldigt nöjda med den här lösningen”, säger Gordon MacDonald. ”Den är helt enkelt elegantare och passar vår image bättre än de enklare lösningarna vi haft tidigare. Känslan när man kommer in i biografen ska vara densamma som när man kommer in i ett femstjärnigt hotell.”

Leverantör är PortaBrands, Englands ledande innovatör av förpackningslösningar för drycker och med PortaSnack™ har de även kommit in på snacks. Företaget har en imponerande lista med utmärkelser. ”Vi utvecklar ständigt nya förpackningsprodukter som underlättar för folk att äta och dricka ’i farten’ – produkter som anpassats för vår livsstil”, säger Ian Bates, CEO och innovatör på PortaBrands. ”Vi är inte konsulter i förpackningsdesign, vi är innovatörer som spanar efter behov på marknaden och försöker fylla dem med patenterade produkter”.

Med BillerudKorsnäs Light kom vi rätt
”Vi har producerat den här produkten både i returfibrer och folding boxboard men fick då inte den önskade prestandan. Låsningsfliken framtill gick lätt sönder, bigningen var inte distinkt och perforeringarna fungerade inte alltid, säger Ian Bates.

”Med Light kunde vi gå ner 50 g i ytvikt och det tunnare materialet fungerade bättre att böja vid förslutningen. Dessutom fungerar baksidans perforering (som lätt omvandlar förpackningen till en liten bricka) synnerligen bra med BillerudKorsnäs material. Den bruna baksidan är bara ett plus då den signalerar omtanke om miljön”, avslutar Ian Bates.